Smits Racing op het podium bij thuisrace in Assen

Smits Racing wist in de eerste race van de IDM Zijspannen op het TT Circuit Assen een prachtig podium te scoren door na een mooie strijd om de voorste posities als derde over de finish te komen. In de tweede race hadden John Smits en Gunter Verbrugge minder geluk en moesten ze met een technisch mankement uitvallen. John Smits en Gunter Verbrugge kwamen in het weekend van 7 t/m 9 september in actie tijdens de thuisraces van het seizoen op het TT Circuit Assen. Er konden punten worden gescoord voor zowel het Duitse als Nederlandse kampioenschap Zijspannen. In de kwalificaties noteerde Smits Racing een vierde rondetijd en daardoor mochten zij vanaf de tweede startrij beginnen aan de wedstrijden.
De start in de eerste wedstrijd was niet heel goed en Smits Racing ging als vijfde de eerste bocht in. In eerste sector wisten Smits en Verbrugge al twee spannen te passeren, waardoor ze in derde positie kwamen te rijden. Vervolgens wist Smits Racing aan te sluiten bij de twee Duitse combinaties die aan de leiding gingen. In de tweede ronde gingen Smits en Verbrugge in de aanval en pakten ze de tweede plaats, die zij lang wisten vast te houden. In de slotfase bleken de twee Duitse spannen iets te sterk, maar wist Smits Racing wel een prachtige derde plaats naar huis te rijden. Dit betekende het eerste podium van het seizoen in het sterk bezette IDM kampioenschap.
In de tweede race maakte Smits Racing in de beginfase opnieuw deel uit van de kopgroep. Met een Franse combinatie knokten Smits en Verbrugge voor de derde plaats, totdat zij halverwege de race een technisch probleem kregen met het sturen van het span. Dit probleem zorgde ervoor dat Smits Racing niet verder kon rijden en helaas in de tweede race moest uitvallen. Smits Racing staat nu op een achtste positie in het IDM-klassement, maar kan met nog twee races te gaan naar boven kijken en de zesde plaats is nog zeker haalbaar. Van 28 t/m 30 september is het laatste evenement van het seizoen op de Hockenheimring.

Smits Racing tweemaal zesde bij debuut op de Laustizring

Smits Racing kwam afgelopen weekend voor de eerste keer in hun carrière in actie op de Lausitzring. John Smits en Gunter Verbrugge wist in de trainingen al snel het circuit eigen te maken en scoorden twee zesde plaatsen in de wedstrijden. Smits Racing gaat zich nu opmaken voor de thuisraces in Assen.

In het weekend van 24 t/m 26 augustus vond de vierde ronde van het IDM Zijspannen en de vijfde ronde van het ONK Zijspannen plaats op Lausitzring, een nieuw circuit voor Smits Racing. John Smits en Gunter Verbrugge gebruikten de vrije trainingen dan ook om het circuit onder de knie te krijgen. Het bleek geen gemakkelijke baan te zijn met veel onoverzichtelijke bochten. Wel werd er al snel een goed tempo gevonden en dit was terug te zien in de kwalificatie, waarbij Smits Racing een zesde tijd op de klokken wist te brengen. Het hele team was dan ook tevreden over deze positie op de derde startrij.

In de eerste manche op het Duitse circuit lag Smits Racing in de openingsronde op een zesde positie, maar vervolgens gingen ze in de aanval. In de tweede ronde gingen Smits en Verbrugge naar plaats vijf en vervolgens werd de jacht geopend op de vierde combinatie. Het lukte niet om volledig de aansluiting te vinden en in de slotfase kwam de Zwitserse combinatie die Smits Racing eerder had gepasseerd weer terug. Smits Racing kwam als zesde over de eindstreep. Het was tevens mooi om te zien dat de combinaties waar ze vorig jaar nog vaak mee in gevecht waren, nu vijftien seconden achter Smits Racing over de finish kwamen. Dit geef mooi de progressie weer die de mannen nog steeds laten zien.

In de tweede manche lukte het Smits Racing niet om aan hun tempo te komen uit de eerste manche. Smits en Verbrugge konden het vermogen van het span niet goed op de weg krijgen, mede door problemen met de koppeling. Ook diverse concurrenten kenden technische problemen, waardoor Smits Racing toch nog een zesde positie kon veilig stellen. Met de twintig verzamelde punten op de Lausitzring staat Smits Racing nog steeds achtste in de IDM tussenstand, maar ze zijn door de goede resultaten de zevende combinatie wel genaderd tot twee punten.
Het volgende evenement is de thuisrace van Smits Racing op het TT Circuit Assen. Het evenement is van 7 t/m 9 september en u bent natuurlijk van harte welkom om daar de races te komen bekijken!

Smits Racing is Belgisch kampioen Zijspannen 2018

Smits Racing is voor de tweede achtereenvolgende keer Belgisch kampioen Zijspannen geworden! Het kampioenschap werd op een bijzondere manier binnengehaald; namelijk zonder te rijden in de laatste races van het seizoen op Chimay. De concurrenten Smits Racing scoorden bij het laatste evenement van het seizoen in België niet voldoende punten om over het puntentotaal van John Smits en Gunter Verbrugge heen te komen. Smits Racing zelf reed afgelopen weekend in het Duitse en Nederlandse kampioenschap op Schleiz, een evenement dat tegelijkertijd plaatsvond met de laatste ronde van het BK kampioenschap in Chimay.

Het Belgisch kampioenschap bestond in 2018 over zes wedstrijden. Tijdens de eerste races in Hengelo GLD werd Smits Racing tweemaal tweede en in Mettet wonnen Smits en Verbrugge de dubbel. Daardoor hadden zij 90 punten verzamelend en hun grootste concurrent Betrands-Faisst stonden op 64 punten. Het lukte de Belgische combinatie niet om in Chimay over Smits-Verbrugge heen te gaan, waardoor zij zich voor de tweede keer op rij Belgisch kampioen Zijspannen mogen noemen!

Smits Racing tevreden na mooi races in Schleiz

John Smits en Gunter Verbrugge een goede prestatie neergezet tijdens de IDM Zijspannen in Schleiz door in beide manches als zesde de finishlijn te passeren. Het was een mooi weekend op het semipermanentie Duitse circuit, aangezien de resultaten een stuk beter waren dan vorig jaar.

Smits Racing begon heel sterk op vrijdag, waarbij ze een derde tijd wisten te noteren na twee vrije trainingen. Met een tijd van 1'35.240 kwamen maar 1.5 seconde tekort op de snelste tijd van Sattler-Neubert en waren ze het snelste Nederlandse span. In de eerste kwalificatie koos Smits Racing de verkeerde tactiek. Het plan was om in het tweede deel een snelle tijd te zetten, alleen toen kwamen John Smits en Gunter Verbrugge telkens in langzamer verkeer te zitten. In de tweede kwalificatie wist Smits Racing wel de tijd te verbeteren met vier tienden, maar het lukte hen niet om aan de snelle tijd van vrijdag te komen. Het gevoel bij Smits en Verbrugge was goed en ze waren met een zevende kwalificatietijd dan ook klaar voor de wedstrijden.
In de eerste race dook Smits Racing in de eerste bocht voorbij aan Team Schroder. Vervolgens kon Smits en Verbrugge rijdend in zevende positie lang aanhaken bij de strijd voor plaats vier. In het slot van de race ging Smits Racing in de aanval bij Team Zimmermann, een duel wat door de Nederlander en Belg gewonnen werd. Het was een lastige wedstrijd, aangezien het gedurende de race wat begon te druppelen. De zesde plaats in de eerste race stemde het team dan ook tevreden.
In de tweede manche, die verreden werd onder warme omstandigheden, deed Smits Racing er een schepje bovenop. In de beginfase lagen Smits-Verbrugge in zesde positie, maar dit werd al snel een vijfde. Vervolgens gingen ze in de aanval voor de vierde plaats, maar de deur werd dichtgesmeten door de combinatie, waardoor Smits Racing wat tijd verloor. In het tweede deel van de race verloren ze één positie, waardoor ze opnieuw als zesde finishten.

Smits Racing staat nu op een derde positie in het ONK en op een achtste plaats in het IDM kampioenschap. De volgende races voor Smits Racing zijn van 24 t/m 26 augustus op de Lausitzring.

Smits Racing op snelheid in Zolder, maar zonder gewenste resultaat naar huis

Smits Racing was goed op dreef tijdens het IDM/ONK evenement op het circuit van Zolder. John Smits en Gunter Verbrugge hadden de snelheid om minimaal vierde te worden in de races, maar door technische problemen kwamen zij niet in die positie over de finish.

Smits Racing kwam in het weekend van 6 tot en met 8 juli in actie op het circuit van Zolder voor de tweede ronde van het IDM en derde ronde van het ONK Zijspannen. Voor het team werd deze race gezien als een thuiswedstrijd, waarbij zij ook diverse gasten en sponsoren mochten ontvangen. In de trainingen zag het er goed uit voor John Smits en Gunter Verbrugge. Na de eerste kwalificatie waren ze derde en na de tweede kwalificatie stonden zij vijfde. Ook was de combinatie al sneller dan vorig jaar, terwijl er in alle sessies werd gereden met gebruikte banden.

Dat er nog meer in zat, lieten Smits-Verbrugge zien in de eerste race waarbij zij hun rondetijden nog verder wisten aan te scherpen. In de eerste ronde wist Smits Racing op te schuiven naar een vierde plaats en ze wisten zich vervolgens ook iets los te rijden ten opzichte van de jagende spannende spannen achter hen. Helaas kregen Smits en Verbrugge in de loop van de race te maken wat technisch ongemak, waardoor ze hun tempo niet konden vasthouden en was plaatsen moesten inleveren. Na dertien ronden kwam Smits Racing als zevende over de finish.

Voor de tweede race wilde Smits Racing graag iets goedmaken en in het begin van de wedstrijd wisten Smits en Verbrugge meteen een aantal combinaties te passeren. Smits Racing reed in vierde positie toen zij aan het einde van de vijfde ronde moest uitvallen met een remprobleem. Erg zuur om op deze manier het weekend te eindigen. Over drie weken (27 t/m 29 juli) krijgt Smits Racing kans op revanche, want dan wordt er gereden op het circuit van Schleiz in Duitsland.

Maximale score in de BK Zijspannen op Mettet

Smits Racing kan terugkijken op een uitstekend raceweekend in het Belgisch kampioenschap. Op het circuit van Mettet wisten John Smits en Gunter Verbrugge te domineren door de pole position te pakken en beide races met een ruimte voorsprong te winnen.

In het weekend van 26 en 27 mei reed Smits Racing met een gastoptreden in het BK Zijspannen op het Belgische circuit van Mettet. Het evenement werd door het team gebruikt als een goede test voor de komende ONK/IDM wedstrijden. Afgelopen jaren wisten John Smits en Gunter Verbrugge de titel te veroveren in het Belgisch kampioenschap. Voor dit jaar ligt de focus op de Nederlandse en Duitse titelstrijd.

Het bleek een goede traningsgelegenheid te zijn want het span voelde super goed aan en de snelheid zat er al snel goed in. Dit was al te zien in de kwalificatie toen Smits en Verbrugge de pole position wisten te veroveren. In de wedstrijden op zondag deed de combinatie er nog een schepje bovenop en zij wisten beide races met een grote voorsprong te winnen. Een prachtig weekend voor Smits Racing om met een maximale score huiswaarts te keren.

De volgende race voor Smits Racing is opnieuw in België, dan op het circuit van Zolder. Er wordt dan van 6 t/m 8 juli gereden voor ONK en IDM punten.

Dubbel podium voor Smits Racing op de Varsselring

John Smits en Gunter Verbrugge hebben een uitstekende prestatie neergezet tijdens internationale wegraces in Hengelo GLD. Smits Racing wist in beide races voor het ONK en BK Zijspannen een mooie tweede plaats te scoren.

Smits Racing kwam op zaterdag 5 mei en zondag 6 mei in actie op de Varsselring in Hengelo GLD voor de tweede ronde van het ONK kampioenschap. Donderdagavond voorafgaand aan het evenement was Smits Racing ook aanwezig bij de rijdersparade vanaf het circuit naar het centrum van Hengelo waar een rijderspresentatie plaatsvond.
In de kwalificaties wisten John Smits en Gunter Verbrugge een goed tempo op te bouwen en wisten zich als tweede te kwalificeren voor de wedstrijden van zondag. Bij de start van de eerste manche verloor Smits Racing een positie aan de combinatie Crowe-Crowe, afkomstig van het eiland Man. Al snelsten pakten Smits-Verbrugge de tweede plaats terug en wisten ze, ondanks remproblemen in het tweede van de race, ook in de tweede positie over de finish te komen.
In de tweede race was de start van Smits Racing duidelijk beter en zij kwamen deze keer zelfs in leidende positie op de eerste haakse hoek af. Bennie Streuer en Gerard Daalhuizen staken binnendoor en Smits-Verbrugge gingen in de achtervolging. In deze race kon Smits Racing de snelle combinatie van Streuer-Daalhuizen beter partij geven. Na negen ronden kwamen Smits-Verbrugge opnieuw met gelukkige gezichten als tweede over de eindstreep!
Na vier races in het ONK Zijspannen staan Smits-Verbrugge op een tweede positie in de tussenstand. Aan het einde van de maand (26/27 mei) rijdt Smits Racing in het Belgische kampioenschap op het circuit van Mettet.

Smits Racing op snelheid tijdens openingsraces in Oschersleben

Smits Racing heeft tijdens de eerste races van het seizoen laten zien dat de snelheid er goed in zit, wat hopelijk een voorbode is voor een prachtig seizoen 2018. John Smits en Gunter Verbrugge waren nog niet eerder zo snel op Oschersleben, en scoorden een vijfde en achtste plaats in de wedstrijden.

Smits Racing stond afgelopen weekend aan de start tijdens de eerste ronde van het IDM/ONK in Oschersleben. Vrijdag vonden John Smits en Gunter Verbrugge een goed tempo in de vrije trainingen. In de kwalificatie deed Smits Racing er nog een schep bovenop. Smits-Verbrugge noteerden een 1’35.089, een tijd die goed was voor de vierde positie in het sterke en grote deelnemersveld. Ze waren tevens nog niet eerder zo snel geweest op het circuit van Oschersleben.

In de eerste race van het seizoen vochten Smits en Verbrugge een mooi duel uit voor de vierde positie. Na een aantal ronden kwamen ze in het gevecht even buiten de baan, waardoor zij zich vanaf een negende plaats weer naar voren moesten werken. Dit lukte goed, want Smits Racing kon de eerste race afsluiten op een mooie vijfde plaats.

Voorafgaand aan de tweede race nam Smits Racing de gok voor een zachtere achterband, deze keuze bleek uiteindelijk niet het gewenste resultaat op te leveren. In de beginfase van de race ging het wel goed en Smits-Verbrugge zaten in een groepje spannen dat strijd leverde voor de vijfde plaats. In de slotfase was de achterband op en zakte Smits Racing terug naar een achtste plaats in de einduitslag. Smits Racing heeft laten zien dat zij een strak tempo kunnen en dit is een goed teken voor de rest van het seizoen. Aankomend weekend komt het team alweer in actie, dan tijdens de jaarlijkse wegraces van de Hamove op de Varsselring in Hengelo GLD. Er wordt dan enkel gestreden voor de ONK punten.

SmitsRacing vol vertrouwen richting start seizoen 2018

SmitsRacing heeft zaterdag 31 maart een zeer goede test afgewerkt op het TT Circuit Assen. John Smits en Gunter Verbrugge kwamen beiden met een grote glimlach uit het span na de laatste sessie. Het seizoen kan beginnen!

SmitsRacing had voorafgaand aan de test in Assen een zeer drukke week achter de rug. Nadat het span vroegtijdig en met schade terug was teruggekomen vanuit de test in Val de Vienne, had het team veel werk te doen om het weer gereed te krijgen. Het team heeft in combinatie met framebouwer Colin Nicholson zeer goed samengewerkt en zo konden John Smits en Gunter Verbrugge zaterdag 31 maart weer hun ronden rijden tijdens de KNMV testdag op het TT Circuit Assen.
Deze test was belangrijk om zo te kunnen checken of het span weer volledig goed functioneerde. Deze vraag bleek al snel met een "ja" beantwoord te kunnen worden. De focus lag niet direct op snelle tijden, maar uiteindelijk ging de combinatie wel erg rap rond. Het gevoel was goed en het duo was zeer tevreden na afloop van de test. Een grote pluim voor het harde werken van het team!
Nu gaan we ons klaarmaken voor de eerste ONK/IDM race van het seizoen in het laatste weekend van april op het circuit van Oschersleben. Tot dan!

Goede test voor SmitsRacing helaas te vroeg afgelopen

Het seizoen voor SmitsRacing begon zoals ieder jaar met de testweek in Val de Vienne. Maandag 19 maart kwamen John Smits en Gunter Verbrugge voor de eerste keer in actie en werd er in de eerste dagen een heel goed gevoel opgebouwd met het span. Helaas moest SmitsRacing donderdagmiddag de test vroegtijdig beëindigden.

De testweek in Val de Vienne is voor veel Europese zijspancombinaties het begin het seizoen, zo ook voor SmitsRacing. Het team kwam maandag 19 maart voor het eerst in actie op het Franse circuit. Ondanks de frisse temperaturen konden John Smits en Gunter Verbrugge veel testwerk verrichten. Het nieuwe motorblok liep super in combinatie met het RCN-frame en er konden veel zaken worden afgesteld.
De temperaturen en baancondities werden gedurende de dagen steeds beter, zo ook het gevoel bij de nummers twee van het ONK in 2017. Constant werd er progressie geboekt en de wegligging verbeterd. Helaas kwam hier op donderdagmiddag abrupt een einde aan, toen een ander span hen van achter raakte. Piloot en bakkenist waren gelukkig ongedeerd, maar vanwege de status van het span konden de testdagen niet vervolgd worden.
Piloot Smits over de testdagen: "Uiteraard sluiten we test af met dubbele gevoelens, maar het goede gevoel van de eerste dagen moeten we zeker meenemen naar huis. We gingen iedere dag sneller en technisch ziet het er gewoon super uit. Het team werkte heel goed samen en het voelde zeer vertrouwd met Gunter in de bak. Het einde was een domper, maar we gaan er bij de volgende test op 31 maart in Assen weer vol tegenaan!"
Zaterdag 31 maart staat de volgende test op het programma voor SmitsRacing op het TT Circuit Assen. Het eerste raceweekend vindt plaats in het weekend van 27 t/m 29 april in Oschersleben. Dit is het eerste evenement van het gecombineerde ONK en IDM kampioenschap.

Sidecar Racingteam Smits gehuldigd in Belgie

Een goed raceseizoen heeft erin geresulteerd dat we Belgisch Kampioen 2017 zijn geworden in de klasse zijspannen F1. Erg trots zijn we de prijs gaan ophalen en zeker voor onze Belgische passagier Gunter Verbrugge was dit een bijzonder moment. Erg verdiend en gegund was het gevoel dat we bij de uitreiking kregen vanuit de aanwezigen en de motorsport scene. Na de oppermachtige Schlosser bereikte we in 2017 in het gecombineerde IDM/ONK kampioenschap een fantastische 2e plaats. Ook hier zijn we ontzettend trots op en wederom heeft dit kampioenschap (dat van een zeer hoog niveau is) ons naar een nieuw level gebracht.
Op Team Streuer/Daalhuizen na stonden de overige Nederlandse teams ver achter ons. In het begin van het seizoen gingen we gelijk op, maar in de tweede helft van het seizoen maakte wij flinke sprongen en maakt we het verschil met onze Nederlandse collega's.
Zojuist is bekend geworden dat we 2018 wederom een gecombineerd kampioenschap gaan rijden samen met de het IDM. Fantastisch nieuws en zeker toen ook nog bleek dat al onze supporters en sponsoren achter ons blijven staan in 2018. De racekalender staat op deze bestaat uit 14 races. Elk raceweekend bestaat uit 2 of 3 vrije trainingen op vrijdag, 2 qualificaties en 1 race op zaterdag en 2e race op zondag.

29-30 sept - Hockenheim (D)

Laatste raceweekend voor het gecombineerde IDM/ONK word verreden in het Duitse Hockenheim. De vrije trainingen hebben we hard nodig om de juiste afstelling te vinden en ook in de kwalificaties hebben we op het einde pas de juiste setting gevonden. Dit resulteert in een negende startplaaats in een erg sterk en ervaren veld van twintig deelnemers.

In de eerste race is het nat en het regent. Niet erg best want na de start merken we dat het beste van onze regenbanden af is. Toch weten we op een vijfde plaats te komen die we in de laatste ronde verruilen voor een zevende plaats. Uiteindelijk best een goede prestatie gezien de condities.

De tweede race starten we op een droge baan met zonnige omstandigheden. De start is fenominaal en we schieten in de eerste bocht al naar de derde plaats. Alleen Rocher en Kretzner kunnen volgen en enkele ronden verder zijn we 10 seconden weg bij de rest van het veld. Helaas kunnen we de aansluiting bij de eerste twee niet houden en ook moeten we naar het einde toe de derde plaats afstaan aan Rocher. We eindigen op een mooie vierde plaats.

Een fantastische prestatie waarmee we op een tweede plaats eindigen in het het Open Nederlands Kampioenschap!

8-10 sept - Mettet (B)

In het Belgische Mettet gaan we op zaterdag van start met de kwalificaties.
Tijdens de eerste kwalificatie op een droog wegdek hebben we de snelste tijd en verrassend staan op de tweede plaats onze landgenoten van het team Vermeulen.
De tweede kwalificatie is het serieus gaan regenen en we besluiten om op safe te spelen door niet te starten en je tijd verbeteren in de stromende regen is schier onmogelijk en ons doel van het weekend is het veiligstellen van het Belgisch kampioenschap en dan moeten we geen risico's nemen.

In de eerste wedstrijd verloopt alles volgens plan, ware het niet dat team Vermeulen nog even de kop overneemt. Meteen stellen we orde op zaken door deze weer over te nemen en een eerste plaats is een feit. Met nog een race te rijden voor het Belgisch Kampioenschap zijn we nu al BELGISCH KAMPIOEN 2017!

Het Belgische raceseizoen voor het OBK wordt afgesloten met een tweede race en ook daar laten we zien een waardig kampioen te zijn en deze winnen we dan ook met ruime voorsprong.

12-13 aug - Assen (NL)

In Assen is het weer niet best. Het is koud, heel af en toe schijnt de zon en wind en regen wisselen elkaar af. Dus de vrije trainingen en de eerste kwualificatie zijn onder nagenoeg droge omstandigheden. De tweede kwalificatie vind plaats in de regen. In een sterk veld van 27 deelnemers bereiken we uiteindelijk de zevende startpositie. Startrij 3 in het midden: een prima plaats.
Op zaterdag tegen de avond is de start voor de eerste race en deze begint goed en we pakken al direct een plaats. Vanaf de zesde plaats bouwen we de race goed op en na enkele ronden nemen we de vijfde plaats over van team Rocher. Voor ons is te zien dat Sattler met Kretzner in gevecht zijn om de derde plaats. Door deze battle kom ik dichterbij en zie dat de nummer drie in de race een remfout maakt en uiteindelijk achter ons de baan opkomt. Vanaf de vierde plaats gaan we richting Sattler die dan op plaats drie rijd. In de eindfase maakt hij een stuurfout en we nemen de derde plaats over en eindigen dan ook op de derde plaats op het podium. Helemaal FANTASTISCH! De tweede race vindt plaats op zondagmiddag en weer starten we vanaf dezelfde plek. Als het rode licht uitgaat komen we binnendoor in de eerste plaats op plek vijf. Wederom passeren we in de tweede ronde team Rocher en volgen we de op drie rijdende Kretzner. Na een ronde wordt duidelijk waar we sterker zijn dan zij. Helaas begint de koppeling problemen te vertonen en glijden we af naar plaats zeven. In de voorlaatste ronde spinnen we omdat we te veel risico moeten nemen in de bochten. Dit omdat we door de koppeling geen snelheid meer kunnen maken op de snelle stukken! Daarmee wordt het een weekend met een lach en helaas ook een traan.

29-30 jul - Schleiz (D)

In het Duitse Schleiz ist es nicht einfag! Het is zelfs een waanzinnig moeilijk, zwaar en snel circuit. Waar iedereen ons vooraf voor waarschuwde, blijkt te kloppen: je moet hier meerdere keren gereden hebben om te kunnen presteren.
Twee vrije trainingen hebben we nodig om de baan te leren kennen en ook in de qualificaties komen we niet verder als een elfde startplaats!
In de eerste race is dit ook ons resultaat als we over de finish komen. Geen rede tot feesten, wat rijder en passagier ook zeker niet gaan doen. Dus vroeg naar bed en voorbereiden op de tweede race.
Met wederom een prima geprepareerd zijspan starten we op nieuwe banden als een raket en gaan meteen naar de zesde plaats. Dan moeten we team Schröder voorbij laten en we besluiten hem te volgen. Dit lukt prima tot we een paar kleine foutjes maken en we terug vallen naar plaats negen. Helaas, maar wel de rondetijd kunnen terugbrengen met ruim twee seconden!
Op naar Assen waar we gaan proberen deze afstraffing recht te zetten.

22-23 jul - Chimay (B)

In het weekend van 22 en 23 juli waren we te gast in het Belgische Cimay: ons favoriete stratencircuit. De twee races van dit weekend tellen mee voor het Open Belgisch Kampioenschap, niet geheel onbelangrijk met onze Belgische bakkenist Gunter Verbrugge.

In de eerste kwalificatie moesten we enkele ronden ons geserviced motorblok inrijden en kijken of alles technisch in orde is. Na deze wat spannende ronden zette we gelijk de snelste tijd op de klok, een prima prestatie in het 30 spannen tellend internationale veld. In de tweede kwalificatie rijden we in de stromende regen, wat we nodig hebben voor motorische verbetering!

Alles tip top in orde beginnen we zondag rond de middag aan de eerste race. Wel spannend, want het wegdek was nog nat. Vanaf poleposition starten we goed, maar ook de snelle F2-spannen zijn bij deze weersomstandigheden in hun element.
Enkele ronden nemen we een afwachtende houding aan en volgen vanaf plaats drie. Berekend met het opkomen van het lange snelle stuk nemen we de leiding en die geven we tot aan de finishlijn niet meer af. Colin Nickholson met Ilse de Haas behalen een mooie 2e plaats.
In de 2e race is het weer nat en tricky! Een goede start en we zijn weer onmiddelijk in gevecht met vier andere spannen. Uiteindelijk nemen we weer heel doordacht na enkele ronden de leiding. Daarna rijden we onze race op safe en eindigen weer op de hoogste plaats van het podium. Het verschil met de twee dames op de tweede plaats was minimaal! Even nog gezegd hebbend dat deze twee de snelste dames zijn in het zijspancircuit. Ze raceten namelijk op een 6e plaats in de GP op het Isle of Man!

Een fantastische dubbele zege en met nog 1 raceweekend te gaan en met 42 punten voorsprong eerste in het OBK.

8-9 jul - Zolder (B)

In Zolder waren we druk met de afstelling van de vering en de banden. Maar na de tweede kwalificatie hebben we alles prima op de rit en mogen we starten vanaf de zevende startplaats. Een goede startplek in een sterk veld van 21 spannen.
Een geweldige start brengt ons in de eerste bocht op de vierde plaats die we al vrij snel weer moeten afgeven als twee snelle mannen ons op het rechte stuk voorbij komen. Daarna bouwen we de wedstrijd erg goed op en houden we de rondetijden erg strak rond de 1.43 tot het laatste rondje. In de laatste ronde op het snelle stuk boven de sacramentsheuvel gaan we buitenom bij Schroder, en liggen we op plek 4. Ook rijden we in die ronde de snelste tijd van onze race: een prima 1.42 die wij nog nooit hebben gereden op het circuit van Zolder. Een fantastisch resultaat dat de concurentie weer ver achter ons laat muv Streuer/Daalhuisen die een tweede plaats weten te behalen.

Met hoge verwachtingen beginnen John en Gunter met ondersteuning van erg veel supporters en sponsoren aan de tweede race. Gezien het verloop van de eerste race zijn John en Gunter ervan overtuigd dat er meer in zit. Helaas waren we bijna vergeten dat het hier gaat om een mechanische sport waar je kunt uitvallen en dit gebeurde helaast tijdens de warm-up ronde. Daarmee is de race voor ons over!
Uit onderzoek blijkt dat er een bout bij het krukaslager van de drijfstang afbrak, wat er voor zorgde dat deze door het motorblok naar buiten stak.

Op naar Chimay voor het Belgisch kampioenschap waar we onze eerste plaats in het kampioenschap moeten verdedigen.

27-28 mei - Mettet (B)

Voor het Belgisch kampioenschap reden we op het circuit van Mettet. Een circuit van slechts 2,1 kilometer lang en wat vanaf de hoge taluten helemaal kunt zien. Een unieke situatie dat er voor zorgt dat er vaak veel publiek komt kijken.

Op zaterdag rijden we twee qualificaties die prima verlopen. Dit resulteert in een snelste tijd. Op zondag mogen we dus starten vanaf pole. Erg belangrijk is de start omdat het circuit erg kort is en omdat het in tegenstelling tot de meeste circuits linksom gaat.
Op zondag starten we bij extreme temperaturen de eerste race op het heetst van de dag. Een goede start en meteen laten we zien dat we de snelste zijn en nemen na twee ronden al een voorsprong van vijf seconden op het span op tweede plaats. De racepace is goed en met een voorsprong van 27 seconden op de nummer twee, Team Bertrand, winnen we de race.
De tweede race starten we ook goed met ditmaal Bertrand in onze kielzog. Dit gaat tien ronden mooi gelijk op maar de laatste vijf doen we er een tandje bij en is heeft Bertrand op de eindstreep tien seconden achterstand. Een geweldige prestatie van het gehele team maar met name van onze geweldige fitte bakkenist Gunter.
Bedankt allemaal en weer kunnen we 50 punten bijtellen in een klassement van het Belgisch Kampioenschap dat we nu aanvoeren. Ook zijn we weer aardig wat leuke Belgisch fans rijker!

12-13 mei - Nurburgring (D)

Altijd geweldig om op een mooi circuit te zijn en voor de Nurburgring geldt dat zeker. Een circuit dat alles in zich heeft: hoge snelheid, hoogteverschil, korte en snelle bochten en wegverkantingen die niet altijd logisch zijn.

In de vrije trainingen op vrijdag moesten we onze de weg zoeken, maar na drie vrije trainingen lukt dit al aardig. Op zaterdag met de qualificaties zetten we al snel een verrassende vierde snelste tijd op het pitbord. In de tweede qualificatie gaan echter twee snelle Duitse teams aan ons voorbij.
Op zondag starten we vanaf de zesde plaats en na een erg spannende race met veel strijd en wisselingen rijden we op de vijfde plaats. Voor ons gaan Rocher en Gurck met elkaar in gevecht en gaan samen in de fout zodat wij op de laatste podiumplaats terecht komen. Een hard bevochten en wel verdiende geweldige derde Plaats.
De tweede race verloopt bijna identiek aan de eerste met het verschil dat we meteen in het begin van de race al op plaats vijf rijden. Deze behouden we en zo finishen we.
Een fantastisch weekend en met afstand het best presterend Nederlands team in een sterk internationaal veld.
Wederom een sterk staaltje teamwork! Bedankt.

6-7 mei - Hengelo (NL)

Het prachtige circuit in hengelo is een moeilijke voor ons, zo blijkt uit het verleden...
Op zaterdag zetten we in de eerste kwalificatie een prima snelste tijd, en die snelle tijd wordt in de tweede qualificatie niet verbeterd waarmee een pole position op zondag een feit is.
Al vroeg gaan we de eerste race rijden. Na de verkenningsronde en de warm-up lap vertrekken we vanaf pole met de een perfecte start. In enkele ronden hebben we een gat geslagen naar de rest van het veld. We zetten deze trend door tot drie ronden voor de finishvlag. Op dat moment maakt John een stuurfout en rijden we van de baan. Een poging om de race te hervatten hadden we beter niet kunnen doen, want een ronde later vliegen we met een blokkerend voorwiel weer met 200 km/h van de baan. Rommel van de kapotte stroomlijn veroorzaakte het blokkerende voorwiel. Dit had grote impact dit op het gehele team en de zijspan.
De mannen van het team gaan onverstoorbaar en met enorme deskundigheid aan de slag met de zijspan terwijl Gunter en ik compleet veslagen in de camper schuilen en steun zoeken bij elkaar en onze familie.
In enkele uren herpakken we ons allemaal en tegen de avond staat de zijspan er weer raceklaar bij. De tweede race is voor ons een bijzondere en nog nooit was de druk voor Gunter en John zo hoog. We starten wederom perfect en winnen gecontroleerd deze tweede race!

15-16 april - Croix en Ternois (FR)

Het eerste raceweekend was een succes. We hebben twee races verreden in het Franse Croix en Ternois. Deze gelden voor het Open Belgisch Kampioenschap, niet geheel onbelangrijk voor onze Belgische bakkenist Gunter Verbrugge. Bij koude werden twee qualificaties verreden op zaterdag die voor ons resulteerde in een pole-positie. Na onze voorbereidingen en afstellingen tijdens onze voorjaarstraining in het Franse Val de Vienne, was alles en iedereen in opperste staat!
Er werden twee races verreden op zondag onder koude maar gelukkig droge weersomstandigheden.
In beide races hadden we een goeie start en maakten we meteen in het begin al het verschil. Uiteindelijk twee zeges met een grote voorsprong op Team Bertrand, die als tweede over de finish kwam.

Een fantastische start van ons seizoen en nu op naar Hengelo.

Voorjaarstraining

De voorjaarstraining in het Franse Val de Vienne was dit jaar extra bijzonder. We zijn er natuurlijk om onze compleet vernieuwde RCN zijspan te testen en af te stellen. Het gehele team is hierbij aanwezig met als extra de fabrieksondersteuning van Colin Nickelson (RCN Factory). Het weer is fantastisch de gehele week wat de sfeer natuurlijk ten goede komt.
Ontzettend veel werk heeft er in geresulteerd dat we goed aan het seizoen kunnen beginnen. Ook ziet de zijspan er weer fantastisch uit en zijn onze sponsors mooi aangebracht op het zijspan, in de tent de banners en de aanhanger.

Sidecar racingteam Smits is gemotiveerd en rijder en passagier zijn fitter en meer gedreven dan ooit, zeker nu het ook veel beter gaat met Jef Verhagen die met ons vorig jaar op het einde van het seizoen geblesseerd raakte. Door Patrick zijn fantastische foto's en die vind op je zijn website GasOpDieLollie.com.

Seizoen 2017

Derde in de BENECUP

Zaterdag 28 januari hebben we onze 3e plaats met bijbehorende beker opgehaald in het Belgische Lummen. Een middag waarop veel prijzen werden uitgereikt, zowel nationaal als internationaal.

Zondag 29 januari

Op deze middag werd in Partycentrum De Mona terug gekeken op raceseizoen 2016. Veel pech heeft ertoe geleid dat we veel wedstrijden hebben moeten missen, hetgeen erin heeft geresulteerd dat we weer naast de Nederlandse kampioenstitel grepen. De wedstrijden die we reden zijn allemaal op het podium gekomen. Mooie momenten zijn dus afgewisseld met minder mooie.

Voorbereiding 2017

In de winter hebben we bij RCN Factory een nieuw chassis gebouwd en alles staat weer prima op de rit. Veel verbeteringen en vernieuwingen zijn weer doorgevoerd wat ons betere tijden en prestaties moet gaan brengen in seizoen 2017.

26 maart

Testweek in het Franse Val de Vienne zal nodig zijn om alles weer af te stellen. Ook hebben we nog wat te sleutelen aan onze vertrouwde yamaha R1 motoren. Tevens zullen veel raceuren ons weer in het ritme brengen.

We hebben er zin in en we gaan ervoor!

Racekalender 2018

19-23 mrtTrainingsweek op het circuit Val de Vienne (FR)
27-29 aprOschersleben (D)
IDM/ONK
5-6 meiHengelo (NL)
IDM/ONK
26-27 meiMettet (B)
OBK
6-8 julZolder (B)
IDM/ONK
27-29 julSchleiz (D)
IDM/ONK
24-26 augLausitzring (D)
IDM/ONK
7-9 sepAssen (NL)
IDM/ONK
28-30 sepHockenheim (D)
IDM/ONK

Andere sites