Smits Racing stopt na twintig geweldige jaren met zijspanracen

Smits Racing zal vanaf 2020 niet meer actief deelnemen aan zijspanwedstrijden. John Smits en Gunter Verbrugge stoppen op hun hoogtepunt, want de laatste IDM wedstrijd op de Hockenheimring wisten zij winnend af te sluiten. Wel zal de stichting van Smits Racing zich blijven in zetten voor de promotie van de zijspansport. John Smits begon in 2000 met zijspanracen. Smits was altijd al een motorsportfanaat in hart en nieren en toen hij de kans kreeg om in een zijspan te stappen, had hij gelijk de smaak te pakken. Het plezier stond jarenlang voorop bij het team van Smits Racing. Van het seizoen 2013 werd Gunter Verbrugge de vaste bakkenist van Smits, nadat ze in 2012 bij hun eerste race gelijk op het podium stonden. Het plezier bleef een hele belangrijke factor, maar de prestaties gingen ook snel omhoog. Smits Racing begon wedstrijden te winnen in het ONK Zijspannen en streed mee voor de titel. Ook werden Smits en Verbrugge tweemaal Belgisch kampioen. Afgelopen jaar deed Smits Racing tot de laatste wedstrijddag mee voor de titel in de sterke IDM Zijspannen competitie. Smits en Verbrugge wonnen twee races in het IDM 2019, waaronder de laatste race van het seizoen in Hockenheim. De combinatie pakte deze overwinning door in de laatste ronde op spectaculaire wijze een ander span te passeren.

Dit bleek tevens de laatste race van Smits Racing te zijn, een prachtig afscheid na twintig geweldige jaren in de zijspansport. De reden om te stoppen is een samenloop van omstandigheden, zoals Smits het zelf uitlegt. In de zijspannen zal je in de komende jaren over moeten stappen naar een 600cc, de krachtbron waar ook in het WK mee wordt gereden. De overstap kost veel geld en daarnaast ben je een paar jaar kwijt om met dit nieuwe chassis uit de voeten te kunnen. Dat ziet de 54-jarige Smits in deze fase in zijn carrière niet meer zitten. Daarnaast heeft de 57-jarige Verbrugge ook onlangs aangegeven te stoppen, omdat hij vanwege lichamelijke problemen het niet meer kan opbrengen als bakkenist. Na goed overleg met alle teamleden heeft Smits besloten te stoppen met zijspanracen. Wel zal de stichting van Smits Racing zich in blijven zetten voor de promotie van de zijspansport en daarnaast andere race activiteiten ondersteunen, zoals het driftraces waar zoon Nando aan deelneemt.

John Smits: ‘We stoppen op ons hoogtepunt, maar dat was vooraf niet het plan. We wilden stoppen wanneer de rondetijden achteruit gingen, maar we waren dit jaar sneller dan ooit te voren. Het is een samenloop van omstandigheden waardoor we deze keuze gemaakt hebben. Onder andere de overstap naar de 600cc die eraan zit te komen in combinatie met mijn leeftijd. Een zeer belangrijke factor daarin is ook het stoppen van Gunter. Hij is één van de beste bakkenisten van de wereld en voor mij zeker de beste. Sinds hij in de bak is gekomen, hebben we enorme stappen gemaakt. Hij is zo sterk, fit en gemotiveerd, dat is ongekend. Nu Gunter vanwege lichamelijke problemen moet stoppen, heb ik niet de ambitie om nog met een andere bakkenist verder te gaan. Ik wil alle teamleden en mensen die ons in al die jaren op wat voor manier hebben gesteund bedanken. Veel vrienden hebben ons gesponsord in de loop der jaren en nieuwe sponsoren zijn vrienden geworden. Ik ben trots op ons als team en wat wij bereikt hebben zowel op als naast de baan! Onze hoofdsponsor de laatste jaren was Bert Schepens met zijn bedrijf B. Schepens Grond- en Infrawerken. Bert en zijn vrouw Yvonne zijn prachtige mensen en hebben een heel speciaal plaatsje in ons team gekregen. Bert hielp daarnaast ons ook altijd met tactische analyses en dat hielp ons enorm tijdens de trainingen en races. We kunnen als team terugkijken op een geweldige tijd. De zijspannen zitten in mijn hart en ga er alles aan doen om de sport zo goed mogelijk te blijven promoten!’

Smits Racing sluit het seizoen in stijl af

Smits Racing heeft IDM seizoen in stijl afgesloten door de laatste race van het jaar te winnen. In de eerste race werden John Smits en Gunter Verbrugge tweede. In beide wedstrijden wist Smits Racing in de laatste ronde op spectaculaire wijze een positie te winnen.
Op de Hockenheimring werd afgelopen weekend de finaleronde van het IDM kampioenschap verreden. Smits Racing stond voorafgaand aan het evenement op een derde plaats in de tussenstand met 9 punten achterstand op de nummers twee en 22 punten op de leiders. In Hockenheim werd er twee races verreden. Het enige wat John Smits en Gunter Verbrugge konden doen was om te proberen maximaal te scoren en dan kijken wat de concurrentie gedaan had.
In de kwalificaties waren er wisselende weersomstandigheden. Smits Racing wist zich als tweede 1000cc combinatie te plaatsen voor de wedstrijden. In de eerste race hadden Smits en Verbrugge een uitstekende start, waarbij ze meerdere plaatsen wisten te winnen. Smits Racing reed de hele race op plaats twee van de 1000cc klasse. In de slotfase kwamen Roscher-Burkard dichterbij en ging in de laatste ronde hen voorbij. Smits Racing gaf niet op en zag een kans in de Sachskurve. Smits en Verbrugge doken binnendoor, waardoor ze de tweede plaats wisten te pakken in Race 1.
Voor de tweede en laatste race van het seizoen had Smits Racing nog een hele kleine kans op de titel. Smits Racing stond 18 punten achter op Roscher-Burkard en Nussbaum-Hirischi die beiden evenveel punten hadden. Smits Racing reed een uitstekende race en reed praktisch de hele race op plaats twee kort achter leiders Nussbaum-Hirschi. In de laatste ronde sloegen Smits en Verbrugge toe bij het ingaan van Motodrom en namen de leiding over. Smits Racing won hierdoor de laatste race van het seizoen. Een prachtige manier om het jaar af te sluiten! Smits Racing is door deze mooie resultaten als derde geëindigd in het IDM kampioenschap 2019.

Prachtige zege voor Smits Racing in Assen!

John Smits en Gunter Verbrugge hebben hun eerste overwinning te pakken in het IDM kampioenschap! Smits Racing bouwde hun race op een opdrogende baan goed op, wat resultaat in een prachtige zege op het TT Circuit Assen. Smits Racing begon vrijdag 6 september aan de thuisrace op het TT Circuit Assen. De vrije training werd gebruikt om een aantal technische wijzigen aan het span te checken. Deze waren uitstekend in orde en in de eerste kwalificatie klokte Smits Racing de snelste tijd van de 1000cc spannen. In de tweede kwalificatie waren de baancondities minder goed, waardoor Smits Racing de eerste plaats behield in de 1000cc klasse. Overall, samen met de 600cc spannen, mochten John Smits en Gunter Verbrugge vanaf de vijfde startplaats beginnen aan hun thuiswedstrijd.
De combinaties gingen van start op slicks, maar er waren nog veel natte plekken op de baan door regen die er eerder gevallen was. Ook tijdens de race zelf waren er druppels, wat de omstandigheden erg tricky maakten. Het doel van Smits Racing was dan ook om in de beginfase niet teveel risico’s te nemen. Dit pakte uitstekend uit voor Smits en Verbrugge. In de beginfase reden ze tweede, maar later in de race wisten naar de leiding te komen in de 1000cc categorie. Na negen ronden kwam Smits Racing als eerste over de finish, wat tevens hun eerste overwinning in het IDM kampioenschap betekende!
Door de mooie overwinning heeft Smits Racing ook goede zaken gedaan in het IDM kampioenschap. Het is dan ook enorm spannend met nog twee races te gaan, die in het weekend van 27 t/m 29 september worden verreden op de Hockenheimring. Smits Racing staat derde in het kampioenschap met 9 punten achterstand op de nummer twee en 22 punten achterstand op de leiders. Het belooft een spannende ontknoping te worden!

Dikke punten voor Smits Racing in Most

John Smits en Gunter Verbrugge nemen maar liefst 33 IDM punten mee naar huis na hun races op het circuit van Most in Tsjechië. In de eerste race finishte Smits Racing als tweede en in de tweede manche werden zij vierde.
Het was lang onduidelijk of Smits Racing kon starten in Most, vanwege de rugblessure van bakkenist Gunter Verbrugge. Gelukkig was de Belg voldoende hersteld om te kunnen starten in Most. Smits en Verbrugge waren tweede overall na de kwalificaties en daarmee stonden zij eerste van de 1000cc spannen. In de eerste race kon Smits Racing niet mee met de koploper, maar vochten zij wel een mooi duel uit om de tweede plaats die door Smits en Verbrugge gewonnen werd. Zo pakte de combinatie afkomstig uit Mierlo twintig belangrijke punten in de eerste race op zaterdag.
Zondagmiddag stond de tweede race op het programma. Smits Racing kende een uitstekend begin en reed in de openingsfase aan de leiding. Echter kregen zij in de loop van de race te maken met een probleem met de vijfde versnelling, waardoor Smits en Verbrugge hun tempo niet vast konden houden. Smits Racing reed lang in derde positie, maar helaas verloren ze in de laatste ronde nog gepasseerd waardoor ze vierde werden. Met hun 33 behaalde punten in Most staat Smits Racing op een derde positie in het IDM klassement.
Het volgende evenement zijn de thuisraces voor Smits Racing op het TT Circuit Assen! Dit evenement vindt plaats van 6 t/m 8 september en dan worden er twee races verreden voor de IDM Zijspannen. Een mooie kans om Smits Racing live aan het werk te zien!

Vervelend einde van het raceweekend in Schleiz voor Smits Racing

Smits Racing kwam afgelopen weekend in actie op het circuit van Schleiz voor vijfde en zesde race van het IDM kampioenschap. John Smits en Gunter Verbrugge begonnen aan het raceweekend als de nummers twee in de tussenstand met twee punten achterstand op de leiders in de titelstrijd; Team Hirschi.
Tijdens de vrije training werd gewerkt aan het ritme op het toch wel lastige circuit van Schleiz. De eerste kwalificatie verliep nog niet geheel naar wens. Smits Racing noteerde een derde tijd, maar het gevoel was dat er mee in zou zitten. Dit bleek ook zo te zijn, want Smits en Verbrugge haalden in de tweede kwalificatie flink wat van hun tijd af, waardoor zij zich als tweede 1000cc span kwalificeerden voor de wedstrijden.
Het was erg spannend in de eerste race. In de eerste helft bleef er een kopgroep van drie spannen kort bij elkaar, waaronder de combinatie van Smits Racing. In het tweede deel van de race moesten Smits en Verbrugge iets lossen, waardoor ze uiteindelijk als derde over de finish kwamen en zestien punten scoorden voor het kampioenschap.
Bakkenist Verbrugge voelde zich tijdens het raceweekend al niet fit en had veel last van zijn onderrug. Zondagmorgen werd dit zo serieus dat het niet mogelijk was om van start te gaan. Momenteel heeft Verbrugge onderzoeken in het ziekenhuis om te kijken waar deze klachten vandaan komen. Over twee weken (9 t/m 11 augustus) is het volgende IDM-evenement op het Tsjechische circuit van Most. Het is nu nog onduidelijk of Smits Racing daar aan de start kan verschijnen. We houden jullie op de hoogte!

Eerste IDM pole en twee tweede plaatsen in Zolder

Smits Racing behaalde op het circuit van Zolder hun eerste pole position in de IDM Zijspannen. In beide races streden John Smits en Gunter Verbrugge voor de winst. Uiteindelijk kwam Smits Racing beide keren als tweede over de finish, waardoor zij weer twee podiumplaatsen mochten bijtellen aan hun totaal.
Smits Racing was vanaf de eerste training gelijk goed onderweg op het circuit van Zolder, waar gestreden werd voor IDM en ONK punten. In de eerste kwalificatie wisten John Smits en Gunter Verbrugge een zeer scherpe tijd te noteren met een 1’41.363. Smits Racing was met deze tijd het snelste van het hele veld en tevens anderhalve seconde sneller dan hun tijd van vorig jaar op Zolder. In tweede kwalificatie bleef Smits Racing bovenaan op de tijdlijst staan en zo behaalden zij hun eerste IDM pole position in hun carrière.
Er waren tijdens het raceweekend ook diverse bekenden van het team naar het circuit van Zolder gekomen en zij zagen dat Smits Racing kopstart pakten in de eerste race. In de eerste vier ronden reden Smits en Verbrugge aan de leiding, maar in vijfde ronde werden ze gepasseerd door zevenvoudig wereldkampioen Tim Reeves met Mark Wilkes. Even later probeerde Smits Racing terug te komen, maar in die poging raakten de spannen elkaar. Het kuipwerk schoof omhoog, waardoor stuurman Smits zijn vizier verloor. Hierdoor was het niet mogelijk om hetzelfde tempo vast te houden en Smits Racing zakte terug naar de vijfde plaats in de overall uitslag, waarmee ze tweede werden van de 1000cc spannen en zo twintig punten scoorden voor het kampioenschap.
In de tweede race kwam er na één ronde al een rode vlag. Er volgde een herstart over acht ronden, waarbij Smits Racing de leiding nam. Smits en Verbrugge reden een groot deel van de race aan de leiding, maar in de slotfase werden ze gepasseerd en daardoor sloten ze opnieuw de wedstrijd af als tweede. Smits Racing scoorde veertig IDM-punten in Zolder en staat daarmee tweede in het kampioenschap met twee punten achterstand op de leiders in het klassement. De volgende ronde van het IDM/ONK kampioenschap is van 26 t/m 28 juli op het circuit van Schleiz.

Winst en bandenpoker voor Smits Racing in Assen

Na de races in Hengelo GLD en Lausitzring kwam Smits Racing voor het derde achtereenvolgende weekend in actie, deze keer voor twee ONK-wedstrijden tijdens de Ducati Club Races in Assen. Er stond een sterk deelnemersveld aan de start met daarbij ook diverse WK-spannen.
In de eerste kwalificatie wisten John Smits en Gunter Verbrugge de snelste tijd te noteren. Voor de tweede kwalificatie had het team achteraf niet helemaal de juiste keuze gemaakt qua bandenstrategie, waardoor Smits Racing in het tweede deel van de sessie niet kon door versnellen. Smits en Verbrugge eindigden als tweede in de gecombineerde uitslag en mocht dus vanaf de eerste startrij beginnen aan de races.
De eerste race verliep uitstekend. Na een flitsstart wisten Smits en Verbrugge meteen de leiding te pakken en wisten zij vervolgens ook een flinke voorsprong op te bouwen naar de concurrentie. Na zeven ronden had Smits Racing al ruim tien seconden naar de tweede combinatie, waardoor Smits en Verbrugge in het laatste deel van de race besloten de voorsprong te consolideren. Na tien ronden kwam Smits Racing als winnaar over de finish!

De omstandigheden waren flink anders voor de tweede manche, want het regende bij de start. Smits Racing besloot, net als een aantal andere spannen, om regenbanden te monteren. In het begin van de race was dit de juiste keuze, want Smits en Verbrugge reden in tweede positie. Het stopte met regenen en de baan droogde zeer snel op. De combinaties met slicks waren duidelijk in het voordeel. Smits Racing moest lijdzaam toezien dat zij werden gepasseerd door deze spannen en finishten in achtste positie, waarmee ze vijfde werden van de 1000cc combinaties.
Het volgende evenement is van 21 t/m 23 juni op het circuit van Zolder in België. Er worden dan gecombineerde wedstrijden verreden voor het Nederlandse ONK en Duitse IDM kampioenschap.

Mooie tweede plaatsen voor Smits Racing op de Lausitzring

Na de teleurstelling van de dubbele nulscore op de Varsselring in Hengelo GLD, was Smits Racing uit op revanche op de Lausitzring tijdens de eerste ronde van het IDM kampioenschap waar er tevens ook punten voor het ONK verdiend konden worden. In de trainingen waren John Smits en Gunter Verbrugge uitstekend onderweg. In het IDM wordt er dit jaar gecombineerd gereden met 1000cc en 600cc combinatie, maar scoort iedere categorie zijn eigen punten. Smits Racing was vierde na de eerste kwalificatie en was daarmee tweede van de 1000cc spannen.
In de tweede kwalificatie deden Smits en Verbrugge er een flinke schep bovenop en haalden zij twee seconden van hun tijd af. Lange tijd stond Smits Racing daarmee op de voorlopige pole position, maar in de slotfase wisten Nussbaum-Hirschi met 0.005 seconde onder tijd van Smits Racing te duiken. Daardoor mochten Smits en Verbrugge vanaf de tweede plaats op de eerste startrij aan de wedstrijden beginnen, een uitstekende uitgangspositie.
In de eerste race was Smits Racing ook sterk onderweg. Na de start lagen Smits-Verbrugge lang tweede kort achter Nussbaum-Hirschi. In het tweede deel van de race moesten zij de leiders laten gaan en kregen ze het aan de stok met Reeves-Wilkes. Smits Racing finishte als derde, maar aangezien Reeves-Wilkes met een 600cc combinatie reden kregen de combinatie afkomstig uit Mierlo 20 punten voor de tweede plaats.
Smits Racing was uitstekend weg bij de start van de tweede race en zij lagen aan de leiding vanaf de eerste bocht. Deze positie wisten Smits-Verbrugge een aantal ronden vast te houden, totdat Reeves-Wilkes aan hen voorbij kwamen. Smits Racing lag op dat moment nog wel aan de leiding in de 1000cc klasse en zou ook tot het ingaan van de laatste ronde zo blijven. Roscher-Burkard wisten in de loop van de race naar de achterkant van het Smits Racing span toe te rijden en gingen hen in de laatste ronde voorbij. Smits-Verbrugge hadden geen antwoord op deze aanval, maar wisten wel opnieuw een knappe tweede plaats te scoren in de 1000cc klasse. Met 40 punten in de pocket verliet Smits Racing met een goed gevoel de Lausitzring!
Volgende week (24 t/m 26 mei) rijdt Smits Racing in eigen land tijdens het Ducati Club Races evenement op het TT Circuit Assen. De ONK Zijspannen rijdt dan twee wedstrijden.

Veel pech voor Smits Racing na pole position op de Varsselring

De openingsronde van het ONK-kampioenschap vond afgelopen weekend plaats op de Varsselring in Hengelo GLD. Het zat Smits Racing al vaker niet mee in Hengelo GLD en dat was in deze editie helaas niet anders. Het evenement werd vrijdagavond afgetrapt met een gezellige rijdersparade vanaf het circuit naar het centrum van Hengelo met daarbij ook de combinatie van Smits Racing. Voor John Smits en Gunter Verbrugge verliepen de kwalificaties van zaterdag uitstekend. Zowel in de eerste als in de tweede sessie stond Smits Racing bovenaan de tijdlijst en wisten zij de WK-combinaties van Team Streuer en Team Reeves, die met 600cc motoren aan de start verschenen, achter zich te houden.
Vanaf pole position hadden Smits en Verbrugge een goede start in de eerste race. Echter merkte stuurman Smits in de eerste ronde al dat er iets mis wat met de koppeling en dit probleem werd snel groter gedurende de ronde, waardoor de combinatie al in de openingsronde moest uitvallen. Voor de tweede race dacht het team dat het probleem verholpen was en volle goede moed gingen Smits en Verbrugge van start. Ook in deze race pakten zij kopstart, maar kregen aan het einde van de eerste ronde weer te maken met problemen met de koppeling, waardoor ze helaas de pitstraat in moesten sturen. Heel erg zuur, omdat Smits Racing goede kansen had op de overwinning in Hengelo GLD.
Smits Racing krijgt wel snel kans op revanche, want komend weekend staat de eerste ronde van het Duitse IDM kampioenschap op het programma. Op de Lausitzring wordt er ook gereden voor de ONK-punten.

Wintertraining

Dit doen we met onze driftcar. Een geprepareerde BMW 325 coupe uit 1993. Een perfecte concentratie en focus oefening. Tevens leer je omgaan met diverse racesituaties. Driften doen we op zaterdag van negen tot half vijf in sessies van 20 minuten. Ook kunnen sponsoren meerijden en van dit spektakel genieten.
Ook de jongste gevorderde drifter van Nederland komt uit het team van Smitsracing! Nando Smits beleefde zijn eerste ritten al op een leeftij van tier jaar. Hij volgde op deze leeftijd de beginnerscursus. Inmiddels is hij er erg gevorderd, zoals te zien in dit filmpje.

Smitsracing maakt zich klaar voor het een mooi seizoen 2019

Smits Racing is momenteel druk met de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen. Onlangs werd het team nog gehuldigd in Belgie, voor het behalen van het Belgisch kampioenschap Zijspannen 2018. Dit was voor Smits Racing met onze Belgische bakkenist Gunter Verbrugge natuurlijk fantastisch, temeer omdat het de tweede titel op rij was. Ook kan Smits Racing de kalender bekendmaken voor het seizoen 2019. We rijden zowel alle races voor het Open Nederlands Kampioenschap (ONK) als het Internationale Deutsche Meisterschaft (IDM). De kalender ziet er als volgt uit:
  • 18 t/m 23 maart | Training Val de Vienne (Frankrijk)
  • 11 & 12 mei | ONK & BK Hengelo (Nederland)
  • 17 t/m 19 mei | ONK & IDM Lausitzring (Duitsland)
  • 25 en 26 mei | ONK TT Circuit Assen (Nederland)
  • 21 t/m 23 juni | ONK & IDM Zolder (België)
  • 26 t/m 28 juli | ONK & IDM Schleiz (Duitsland)
  • 9 t/m 11 augustus | ONK & IDM Most (Tsjechië)
  • 6 t/m 8 september | ONK & IDM TT Circuit Assen (Nederland)
  • 26 t/m 29 september | ONK & IDM Hockenheim (Duitsland)
Voor het seizoen 2019 zijn we natuurlijk weer erg ambitieus en gaan we voor het hoogst mogelijke resultaat. Daarnaast willen we natuurlijk onze snelheid op de baan blijven opvoeren, wat in het afgelopen seizoen ook weer goed gelukt is.

Onze jaarlijkse bijeenkomst vindt dit jaar wederom plaats in Partycentrum de Mona te Mierlo. Dit zal zijn op zondag 10 februari van 15:00 tot 20:00 uur; gezellig met zijspanvrienden samenzijn! We zullen het afgelopen seizoen evalueren en we kijken tevens vooruit op het seizoen 2019 dat komen gaat.

Smits Racing op het podium bij thuisrace in Assen

Smits Racing wist in de eerste race van de IDM Zijspannen op het TT Circuit Assen een prachtig podium te scoren door na een mooie strijd om de voorste posities als derde over de finish te komen. In de tweede race hadden John Smits en Gunter Verbrugge minder geluk en moesten ze met een technisch mankement uitvallen. John Smits en Gunter Verbrugge kwamen in het weekend van 7 t/m 9 september in actie tijdens de thuisraces van het seizoen op het TT Circuit Assen. Er konden punten worden gescoord voor zowel het Duitse als Nederlandse kampioenschap Zijspannen. In de kwalificaties noteerde Smits Racing een vierde rondetijd en daardoor mochten zij vanaf de tweede startrij beginnen aan de wedstrijden.
De start in de eerste wedstrijd was niet heel goed en Smits Racing ging als vijfde de eerste bocht in. In eerste sector wisten Smits en Verbrugge al twee spannen te passeren, waardoor ze in derde positie kwamen te rijden. Vervolgens wist Smits Racing aan te sluiten bij de twee Duitse combinaties die aan de leiding gingen. In de tweede ronde gingen Smits en Verbrugge in de aanval en pakten ze de tweede plaats, die zij lang wisten vast te houden. In de slotfase bleken de twee Duitse spannen iets te sterk, maar wist Smits Racing wel een prachtige derde plaats naar huis te rijden. Dit betekende het eerste podium van het seizoen in het sterk bezette IDM kampioenschap.
In de tweede race maakte Smits Racing in de beginfase opnieuw deel uit van de kopgroep. Met een Franse combinatie knokten Smits en Verbrugge voor de derde plaats, totdat zij halverwege de race een technisch probleem kregen met het sturen van het span. Dit probleem zorgde ervoor dat Smits Racing niet verder kon rijden en helaas in de tweede race moest uitvallen. Smits Racing staat nu op een achtste positie in het IDM-klassement, maar kan met nog twee races te gaan naar boven kijken en de zesde plaats is nog zeker haalbaar. Van 28 t/m 30 september is het laatste evenement van het seizoen op de Hockenheimring.

Smits Racing tweemaal zesde bij debuut op de Laustizring

Smits Racing kwam afgelopen weekend voor de eerste keer in hun carrière in actie op de Lausitzring. John Smits en Gunter Verbrugge wist in de trainingen al snel het circuit eigen te maken en scoorden twee zesde plaatsen in de wedstrijden. Smits Racing gaat zich nu opmaken voor de thuisraces in Assen.

In het weekend van 24 t/m 26 augustus vond de vierde ronde van het IDM Zijspannen en de vijfde ronde van het ONK Zijspannen plaats op Lausitzring, een nieuw circuit voor Smits Racing. John Smits en Gunter Verbrugge gebruikten de vrije trainingen dan ook om het circuit onder de knie te krijgen. Het bleek geen gemakkelijke baan te zijn met veel onoverzichtelijke bochten. Wel werd er al snel een goed tempo gevonden en dit was terug te zien in de kwalificatie, waarbij Smits Racing een zesde tijd op de klokken wist te brengen. Het hele team was dan ook tevreden over deze positie op de derde startrij.

In de eerste manche op het Duitse circuit lag Smits Racing in de openingsronde op een zesde positie, maar vervolgens gingen ze in de aanval. In de tweede ronde gingen Smits en Verbrugge naar plaats vijf en vervolgens werd de jacht geopend op de vierde combinatie. Het lukte niet om volledig de aansluiting te vinden en in de slotfase kwam de Zwitserse combinatie die Smits Racing eerder had gepasseerd weer terug. Smits Racing kwam als zesde over de eindstreep. Het was tevens mooi om te zien dat de combinaties waar ze vorig jaar nog vaak mee in gevecht waren, nu vijftien seconden achter Smits Racing over de finish kwamen. Dit geef mooi de progressie weer die de mannen nog steeds laten zien.

In de tweede manche lukte het Smits Racing niet om aan hun tempo te komen uit de eerste manche. Smits en Verbrugge konden het vermogen van het span niet goed op de weg krijgen, mede door problemen met de koppeling. Ook diverse concurrenten kenden technische problemen, waardoor Smits Racing toch nog een zesde positie kon veilig stellen. Met de twintig verzamelde punten op de Lausitzring staat Smits Racing nog steeds achtste in de IDM tussenstand, maar ze zijn door de goede resultaten de zevende combinatie wel genaderd tot twee punten.
Het volgende evenement is de thuisrace van Smits Racing op het TT Circuit Assen. Het evenement is van 7 t/m 9 september en u bent natuurlijk van harte welkom om daar de races te komen bekijken!

Smits Racing is Belgisch kampioen Zijspannen 2018

Smits Racing is voor de tweede achtereenvolgende keer Belgisch kampioen Zijspannen geworden! Het kampioenschap werd op een bijzondere manier binnengehaald; namelijk zonder te rijden in de laatste races van het seizoen op Chimay. De concurrenten Smits Racing scoorden bij het laatste evenement van het seizoen in België niet voldoende punten om over het puntentotaal van John Smits en Gunter Verbrugge heen te komen. Smits Racing zelf reed afgelopen weekend in het Duitse en Nederlandse kampioenschap op Schleiz, een evenement dat tegelijkertijd plaatsvond met de laatste ronde van het BK kampioenschap in Chimay.

Het Belgisch kampioenschap bestond in 2018 over zes wedstrijden. Tijdens de eerste races in Hengelo GLD werd Smits Racing tweemaal tweede en in Mettet wonnen Smits en Verbrugge de dubbel. Daardoor hadden zij 90 punten verzamelend en hun grootste concurrent Betrands-Faisst stonden op 64 punten. Het lukte de Belgische combinatie niet om in Chimay over Smits-Verbrugge heen te gaan, waardoor zij zich voor de tweede keer op rij Belgisch kampioen Zijspannen mogen noemen!

Smits Racing tevreden na mooi races in Schleiz

John Smits en Gunter Verbrugge een goede prestatie neergezet tijdens de IDM Zijspannen in Schleiz door in beide manches als zesde de finishlijn te passeren. Het was een mooi weekend op het semipermanentie Duitse circuit, aangezien de resultaten een stuk beter waren dan vorig jaar.

Smits Racing begon heel sterk op vrijdag, waarbij ze een derde tijd wisten te noteren na twee vrije trainingen. Met een tijd van 1'35.240 kwamen maar 1.5 seconde tekort op de snelste tijd van Sattler-Neubert en waren ze het snelste Nederlandse span. In de eerste kwalificatie koos Smits Racing de verkeerde tactiek. Het plan was om in het tweede deel een snelle tijd te zetten, alleen toen kwamen John Smits en Gunter Verbrugge telkens in langzamer verkeer te zitten. In de tweede kwalificatie wist Smits Racing wel de tijd te verbeteren met vier tienden, maar het lukte hen niet om aan de snelle tijd van vrijdag te komen. Het gevoel bij Smits en Verbrugge was goed en ze waren met een zevende kwalificatietijd dan ook klaar voor de wedstrijden.
In de eerste race dook Smits Racing in de eerste bocht voorbij aan Team Schroder. Vervolgens kon Smits en Verbrugge rijdend in zevende positie lang aanhaken bij de strijd voor plaats vier. In het slot van de race ging Smits Racing in de aanval bij Team Zimmermann, een duel wat door de Nederlander en Belg gewonnen werd. Het was een lastige wedstrijd, aangezien het gedurende de race wat begon te druppelen. De zesde plaats in de eerste race stemde het team dan ook tevreden.
In de tweede manche, die verreden werd onder warme omstandigheden, deed Smits Racing er een schepje bovenop. In de beginfase lagen Smits-Verbrugge in zesde positie, maar dit werd al snel een vijfde. Vervolgens gingen ze in de aanval voor de vierde plaats, maar de deur werd dichtgesmeten door de combinatie, waardoor Smits Racing wat tijd verloor. In het tweede deel van de race verloren ze één positie, waardoor ze opnieuw als zesde finishten.

Smits Racing staat nu op een derde positie in het ONK en op een achtste plaats in het IDM kampioenschap. De volgende races voor Smits Racing zijn van 24 t/m 26 augustus op de Lausitzring.

Smits Racing op snelheid in Zolder, maar zonder gewenste resultaat naar huis

Smits Racing was goed op dreef tijdens het IDM/ONK evenement op het circuit van Zolder. John Smits en Gunter Verbrugge hadden de snelheid om minimaal vierde te worden in de races, maar door technische problemen kwamen zij niet in die positie over de finish.

Smits Racing kwam in het weekend van 6 tot en met 8 juli in actie op het circuit van Zolder voor de tweede ronde van het IDM en derde ronde van het ONK Zijspannen. Voor het team werd deze race gezien als een thuiswedstrijd, waarbij zij ook diverse gasten en sponsoren mochten ontvangen. In de trainingen zag het er goed uit voor John Smits en Gunter Verbrugge. Na de eerste kwalificatie waren ze derde en na de tweede kwalificatie stonden zij vijfde. Ook was de combinatie al sneller dan vorig jaar, terwijl er in alle sessies werd gereden met gebruikte banden.

Dat er nog meer in zat, lieten Smits-Verbrugge zien in de eerste race waarbij zij hun rondetijden nog verder wisten aan te scherpen. In de eerste ronde wist Smits Racing op te schuiven naar een vierde plaats en ze wisten zich vervolgens ook iets los te rijden ten opzichte van de jagende spannende spannen achter hen. Helaas kregen Smits en Verbrugge in de loop van de race te maken wat technisch ongemak, waardoor ze hun tempo niet konden vasthouden en was plaatsen moesten inleveren. Na dertien ronden kwam Smits Racing als zevende over de finish.

Voor de tweede race wilde Smits Racing graag iets goedmaken en in het begin van de wedstrijd wisten Smits en Verbrugge meteen een aantal combinaties te passeren. Smits Racing reed in vierde positie toen zij aan het einde van de vijfde ronde moest uitvallen met een remprobleem. Erg zuur om op deze manier het weekend te eindigen. Over drie weken (27 t/m 29 juli) krijgt Smits Racing kans op revanche, want dan wordt er gereden op het circuit van Schleiz in Duitsland.

Maximale score in de BK Zijspannen op Mettet

Smits Racing kan terugkijken op een uitstekend raceweekend in het Belgisch kampioenschap. Op het circuit van Mettet wisten John Smits en Gunter Verbrugge te domineren door de pole position te pakken en beide races met een ruimte voorsprong te winnen.

In het weekend van 26 en 27 mei reed Smits Racing met een gastoptreden in het BK Zijspannen op het Belgische circuit van Mettet. Het evenement werd door het team gebruikt als een goede test voor de komende ONK/IDM wedstrijden. Afgelopen jaren wisten John Smits en Gunter Verbrugge de titel te veroveren in het Belgisch kampioenschap. Voor dit jaar ligt de focus op de Nederlandse en Duitse titelstrijd.

Het bleek een goede traningsgelegenheid te zijn want het span voelde super goed aan en de snelheid zat er al snel goed in. Dit was al te zien in de kwalificatie toen Smits en Verbrugge de pole position wisten te veroveren. In de wedstrijden op zondag deed de combinatie er nog een schepje bovenop en zij wisten beide races met een grote voorsprong te winnen. Een prachtig weekend voor Smits Racing om met een maximale score huiswaarts te keren.

De volgende race voor Smits Racing is opnieuw in België, dan op het circuit van Zolder. Er wordt dan van 6 t/m 8 juli gereden voor ONK en IDM punten.

Dubbel podium voor Smits Racing op de Varsselring

John Smits en Gunter Verbrugge hebben een uitstekende prestatie neergezet tijdens internationale wegraces in Hengelo GLD. Smits Racing wist in beide races voor het ONK en BK Zijspannen een mooie tweede plaats te scoren.

Smits Racing kwam op zaterdag 5 mei en zondag 6 mei in actie op de Varsselring in Hengelo GLD voor de tweede ronde van het ONK kampioenschap. Donderdagavond voorafgaand aan het evenement was Smits Racing ook aanwezig bij de rijdersparade vanaf het circuit naar het centrum van Hengelo waar een rijderspresentatie plaatsvond.
In de kwalificaties wisten John Smits en Gunter Verbrugge een goed tempo op te bouwen en wisten zich als tweede te kwalificeren voor de wedstrijden van zondag. Bij de start van de eerste manche verloor Smits Racing een positie aan de combinatie Crowe-Crowe, afkomstig van het eiland Man. Al snelsten pakten Smits-Verbrugge de tweede plaats terug en wisten ze, ondanks remproblemen in het tweede van de race, ook in de tweede positie over de finish te komen.
In de tweede race was de start van Smits Racing duidelijk beter en zij kwamen deze keer zelfs in leidende positie op de eerste haakse hoek af. Bennie Streuer en Gerard Daalhuizen staken binnendoor en Smits-Verbrugge gingen in de achtervolging. In deze race kon Smits Racing de snelle combinatie van Streuer-Daalhuizen beter partij geven. Na negen ronden kwamen Smits-Verbrugge opnieuw met gelukkige gezichten als tweede over de eindstreep!
Na vier races in het ONK Zijspannen staan Smits-Verbrugge op een tweede positie in de tussenstand. Aan het einde van de maand (26/27 mei) rijdt Smits Racing in het Belgische kampioenschap op het circuit van Mettet.

Smits Racing op snelheid tijdens openingsraces in Oschersleben

Smits Racing heeft tijdens de eerste races van het seizoen laten zien dat de snelheid er goed in zit, wat hopelijk een voorbode is voor een prachtig seizoen 2018. John Smits en Gunter Verbrugge waren nog niet eerder zo snel op Oschersleben, en scoorden een vijfde en achtste plaats in de wedstrijden.

Smits Racing stond afgelopen weekend aan de start tijdens de eerste ronde van het IDM/ONK in Oschersleben. Vrijdag vonden John Smits en Gunter Verbrugge een goed tempo in de vrije trainingen. In de kwalificatie deed Smits Racing er nog een schep bovenop. Smits-Verbrugge noteerden een 1’35.089, een tijd die goed was voor de vierde positie in het sterke en grote deelnemersveld. Ze waren tevens nog niet eerder zo snel geweest op het circuit van Oschersleben.

In de eerste race van het seizoen vochten Smits en Verbrugge een mooi duel uit voor de vierde positie. Na een aantal ronden kwamen ze in het gevecht even buiten de baan, waardoor zij zich vanaf een negende plaats weer naar voren moesten werken. Dit lukte goed, want Smits Racing kon de eerste race afsluiten op een mooie vijfde plaats.

Voorafgaand aan de tweede race nam Smits Racing de gok voor een zachtere achterband, deze keuze bleek uiteindelijk niet het gewenste resultaat op te leveren. In de beginfase van de race ging het wel goed en Smits-Verbrugge zaten in een groepje spannen dat strijd leverde voor de vijfde plaats. In de slotfase was de achterband op en zakte Smits Racing terug naar een achtste plaats in de einduitslag. Smits Racing heeft laten zien dat zij een strak tempo kunnen en dit is een goed teken voor de rest van het seizoen. Aankomend weekend komt het team alweer in actie, dan tijdens de jaarlijkse wegraces van de Hamove op de Varsselring in Hengelo GLD. Er wordt dan enkel gestreden voor de ONK punten.

SmitsRacing vol vertrouwen richting start seizoen 2018

SmitsRacing heeft zaterdag 31 maart een zeer goede test afgewerkt op het TT Circuit Assen. John Smits en Gunter Verbrugge kwamen beiden met een grote glimlach uit het span na de laatste sessie. Het seizoen kan beginnen!

SmitsRacing had voorafgaand aan de test in Assen een zeer drukke week achter de rug. Nadat het span vroegtijdig en met schade terug was teruggekomen vanuit de test in Val de Vienne, had het team veel werk te doen om het weer gereed te krijgen. Het team heeft in combinatie met framebouwer Colin Nicholson zeer goed samengewerkt en zo konden John Smits en Gunter Verbrugge zaterdag 31 maart weer hun ronden rijden tijdens de KNMV testdag op het TT Circuit Assen.
Deze test was belangrijk om zo te kunnen checken of het span weer volledig goed functioneerde. Deze vraag bleek al snel met een "ja" beantwoord te kunnen worden. De focus lag niet direct op snelle tijden, maar uiteindelijk ging de combinatie wel erg rap rond. Het gevoel was goed en het duo was zeer tevreden na afloop van de test. Een grote pluim voor het harde werken van het team!
Nu gaan we ons klaarmaken voor de eerste ONK/IDM race van het seizoen in het laatste weekend van april op het circuit van Oschersleben. Tot dan!

Goede test voor SmitsRacing helaas te vroeg afgelopen

Het seizoen voor SmitsRacing begon zoals ieder jaar met de testweek in Val de Vienne. Maandag 19 maart kwamen John Smits en Gunter Verbrugge voor de eerste keer in actie en werd er in de eerste dagen een heel goed gevoel opgebouwd met het span. Helaas moest SmitsRacing donderdagmiddag de test vroegtijdig beëindigden.

De testweek in Val de Vienne is voor veel Europese zijspancombinaties het begin het seizoen, zo ook voor SmitsRacing. Het team kwam maandag 19 maart voor het eerst in actie op het Franse circuit. Ondanks de frisse temperaturen konden John Smits en Gunter Verbrugge veel testwerk verrichten. Het nieuwe motorblok liep super in combinatie met het RCN-frame en er konden veel zaken worden afgesteld.
De temperaturen en baancondities werden gedurende de dagen steeds beter, zo ook het gevoel bij de nummers twee van het ONK in 2017. Constant werd er progressie geboekt en de wegligging verbeterd. Helaas kwam hier op donderdagmiddag abrupt een einde aan, toen een ander span hen van achter raakte. Piloot en bakkenist waren gelukkig ongedeerd, maar vanwege de status van het span konden de testdagen niet vervolgd worden.
Piloot Smits over de testdagen: "Uiteraard sluiten we test af met dubbele gevoelens, maar het goede gevoel van de eerste dagen moeten we zeker meenemen naar huis. We gingen iedere dag sneller en technisch ziet het er gewoon super uit. Het team werkte heel goed samen en het voelde zeer vertrouwd met Gunter in de bak. Het einde was een domper, maar we gaan er bij de volgende test op 31 maart in Assen weer vol tegenaan!"
Zaterdag 31 maart staat de volgende test op het programma voor SmitsRacing op het TT Circuit Assen. Het eerste raceweekend vindt plaats in het weekend van 27 t/m 29 april in Oschersleben. Dit is het eerste evenement van het gecombineerde ONK en IDM kampioenschap.

Racekalender 2019

18-23 mrtTraining Val de Vienne (F)
11-12 meiHengelo (NL)
ONK/BK
17-19 meiLausitzring (D)
ONK/IDM
25-26 meiTT Assen (NL)
ONK
21-23 junZolder (B)
ONK/IDM
26-28 julSchleiz (D)
ONK/IDM
9-11 augMost (CZ)
ONK/IDM
6-8 sepTT Assen (NL)
ONK/IDM
26-29 sepHockenheim (D)
ONK/IDM

Andere sites