SmitsRacing vol vertrouwen richtig start seizoen 2018

SmitsRacing heeft zaterdag 31 maart een zeer goede test afgewerkt op het TT Circuit Assen. John Smits en Gunter Verbrugge kwamen beiden met een grote glimlach uit het span na de laatste sessie. Het seizoen kan beginnen!

SmitsRacing had voorafgaand aan de test in Assen een zeer drukke week achter de rug. Nadat het span vroegtijdig en met schade terug was teruggekomen vanuit de test in Val de Vienne, had het team veel werk te doen om het weer gereed te krijgen. Het team heeft in combinatie met framebouwer Colin Nicholson zeer goed samengewerkt en zo konden John Smits en Gunter Verbrugge zaterdag 31 maart weer hun ronden rijden tijdens de KNMV testdag op het TT Circuit Assen.
Deze test was belangrijk om zo te kunnen checken of het span weer volledig goed functioneerde. Deze vraag bleek al snel met een "ja" beantwoord te kunnen worden. De focus lag niet direct op snelle tijden, maar uiteindelijk ging de combinatie wel erg rap rond. Het gevoel was goed en het duo was zeer tevreden na afloop van de test. Een grote pluim voor het harde werken van het team!
Nu gaan we ons klaarmaken voor de eerste ONK/IDM race van het seizoen in het laatste weekend van april op het circuit van Oschersleben. Tot dan!

Goede test voor SmitsRacing helaas te vroeg afgelopen

Het seizoen voor SmitsRacing begon zoals ieder jaar met de testweek in Val de Vienne. Maandag 19 maart kwamen John Smits en Gunter Verbrugge voor de eerste keer in actie en werd er in de eerste dagen een heel goed gevoel opgebouwd met het span. Helaas moest SmitsRacing donderdagmiddag de test vroegtijdig beëindigden.

De testweek in Val de Vienne is voor veel Europese zijspancombinaties het begin het seizoen, zo ook voor SmitsRacing. Het team kwam maandag 19 maart voor het eerst in actie op het Franse circuit. Ondanks de frisse temperaturen konden John Smits en Gunter Verbrugge veel testwerk verrichten. Het nieuwe motorblok liep super in combinatie met het RCN-frame en er konden veel zaken worden afgesteld.
De temperaturen en baancondities werden gedurende de dagen steeds beter, zo ook het gevoel bij de nummers twee van het ONK in 2017. Constant werd er progressie geboekt en de wegligging verbeterd. Helaas kwam hier op donderdagmiddag abrupt een einde aan, toen een ander span hen van achter raakte. Piloot en bakkenist waren gelukkig ongedeerd, maar vanwege de status van het span konden de testdagen niet vervolgd worden.
Piloot Smits over de testdagen: "Uiteraard sluiten we test af met dubbele gevoelens, maar het goede gevoel van de eerste dagen moeten we zeker meenemen naar huis. We gingen iedere dag sneller en technisch ziet het er gewoon super uit. Het team werkte heel goed samen en het voelde zeer vertrouwd met Gunter in de bak. Het einde was een domper, maar we gaan er bij de volgende test op 31 maart in Assen weer vol tegenaan!"
Zaterdag 31 maart staat de volgende test op het programma voor SmitsRacing op het TT Circuit Assen. Het eerste raceweekend vindt plaats in het weekend van 27 t/m 29 april in Oschersleben. Dit is het eerste evenement van het gecombineerde ONK en IDM kampioenschap.

Sidecar Racingteam Smits gehuldigd in Belgie

Een goed raceseizoen heeft erin geresulteerd dat we Belgisch Kampioen 2017 zijn geworden in de klasse zijspannen F1. Erg trots zijn we de prijs gaan ophalen en zeker voor onze Belgische passagier Gunter Verbrugge was dit een bijzonder moment. Erg verdiend en gegund was het gevoel dat we bij de uitreiking kregen vanuit de aanwezigen en de motorsport scene. Na de oppermachtige Schlosser bereikte we in 2017 in het gecombineerde IDM/ONK kampioenschap een fantastische 2e plaats. Ook hier zijn we ontzettend trots op en wederom heeft dit kampioenschap (dat van een zeer hoog niveau is) ons naar een nieuw level gebracht.
Op Team Streuer/Daalhuizen na stonden de overige Nederlandse teams ver achter ons. In het begin van het seizoen gingen we gelijk op, maar in de tweede helft van het seizoen maakte wij flinke sprongen en maakt we het verschil met onze Nederlandse collega's.
Zojuist is bekend geworden dat we 2018 wederom een gecombineerd kampioenschap gaan rijden samen met de het IDM. Fantastisch nieuws en zeker toen ook nog bleek dat al onze supporters en sponsoren achter ons blijven staan in 2018. De racekalender staat op deze bestaat uit 14 races. Elk raceweekend bestaat uit 2 of 3 vrije trainingen op vrijdag, 2 qualificaties en 1 race op zaterdag en 2e race op zondag.

29-30 sept - Hockenheim (D)

Laatste raceweekend voor het gecombineerde IDM/ONK word verreden in het Duitse Hockenheim. De vrije trainingen hebben we hard nodig om de juiste afstelling te vinden en ook in de kwalificaties hebben we op het einde pas de juiste setting gevonden. Dit resulteert in een negende startplaaats in een erg sterk en ervaren veld van twintig deelnemers.

In de eerste race is het nat en het regent. Niet erg best want na de start merken we dat het beste van onze regenbanden af is. Toch weten we op een vijfde plaats te komen die we in de laatste ronde verruilen voor een zevende plaats. Uiteindelijk best een goede prestatie gezien de condities.

De tweede race starten we op een droge baan met zonnige omstandigheden. De start is fenominaal en we schieten in de eerste bocht al naar de derde plaats. Alleen Rocher en Kretzner kunnen volgen en enkele ronden verder zijn we 10 seconden weg bij de rest van het veld. Helaas kunnen we de aansluiting bij de eerste twee niet houden en ook moeten we naar het einde toe de derde plaats afstaan aan Rocher. We eindigen op een mooie vierde plaats.

Een fantastische prestatie waarmee we op een tweede plaats eindigen in het het Open Nederlands Kampioenschap!

8-10 sept - Mettet (B)

In het Belgische Mettet gaan we op zaterdag van start met de kwalificaties.
Tijdens de eerste kwalificatie op een droog wegdek hebben we de snelste tijd en verrassend staan op de tweede plaats onze landgenoten van het team Vermeulen.
De tweede kwalificatie is het serieus gaan regenen en we besluiten om op safe te spelen door niet te starten en je tijd verbeteren in de stromende regen is schier onmogelijk en ons doel van het weekend is het veiligstellen van het Belgisch kampioenschap en dan moeten we geen risico's nemen.

In de eerste wedstrijd verloopt alles volgens plan, ware het niet dat team Vermeulen nog even de kop overneemt. Meteen stellen we orde op zaken door deze weer over te nemen en een eerste plaats is een feit. Met nog een race te rijden voor het Belgisch Kampioenschap zijn we nu al BELGISCH KAMPIOEN 2017!

Het Belgische raceseizoen voor het OBK wordt afgesloten met een tweede race en ook daar laten we zien een waardig kampioen te zijn en deze winnen we dan ook met ruime voorsprong.

12-13 aug - Assen (NL)

In Assen is het weer niet best. Het is koud, heel af en toe schijnt de zon en wind en regen wisselen elkaar af. Dus de vrije trainingen en de eerste kwualificatie zijn onder nagenoeg droge omstandigheden. De tweede kwalificatie vind plaats in de regen. In een sterk veld van 27 deelnemers bereiken we uiteindelijk de zevende startpositie. Startrij 3 in het midden: een prima plaats.
Op zaterdag tegen de avond is de start voor de eerste race en deze begint goed en we pakken al direct een plaats. Vanaf de zesde plaats bouwen we de race goed op en na enkele ronden nemen we de vijfde plaats over van team Rocher. Voor ons is te zien dat Sattler met Kretzner in gevecht zijn om de derde plaats. Door deze battle kom ik dichterbij en zie dat de nummer drie in de race een remfout maakt en uiteindelijk achter ons de baan opkomt. Vanaf de vierde plaats gaan we richting Sattler die dan op plaats drie rijd. In de eindfase maakt hij een stuurfout en we nemen de derde plaats over en eindigen dan ook op de derde plaats op het podium. Helemaal FANTASTISCH! De tweede race vindt plaats op zondagmiddag en weer starten we vanaf dezelfde plek. Als het rode licht uitgaat komen we binnendoor in de eerste plaats op plek vijf. Wederom passeren we in de tweede ronde team Rocher en volgen we de op drie rijdende Kretzner. Na een ronde wordt duidelijk waar we sterker zijn dan zij. Helaas begint de koppeling problemen te vertonen en glijden we af naar plaats zeven. In de voorlaatste ronde spinnen we omdat we te veel risico moeten nemen in de bochten. Dit omdat we door de koppeling geen snelheid meer kunnen maken op de snelle stukken! Daarmee wordt het een weekend met een lach en helaas ook een traan.

29-30 jul - Schleiz (D)

In het Duitse Schleiz ist es nicht einfag! Het is zelfs een waanzinnig moeilijk, zwaar en snel circuit. Waar iedereen ons vooraf voor waarschuwde, blijkt te kloppen: je moet hier meerdere keren gereden hebben om te kunnen presteren.
Twee vrije trainingen hebben we nodig om de baan te leren kennen en ook in de qualificaties komen we niet verder als een elfde startplaats!
In de eerste race is dit ook ons resultaat als we over de finish komen. Geen rede tot feesten, wat rijder en passagier ook zeker niet gaan doen. Dus vroeg naar bed en voorbereiden op de tweede race.
Met wederom een prima geprepareerd zijspan starten we op nieuwe banden als een raket en gaan meteen naar de zesde plaats. Dan moeten we team Schröder voorbij laten en we besluiten hem te volgen. Dit lukt prima tot we een paar kleine foutjes maken en we terug vallen naar plaats negen. Helaas, maar wel de rondetijd kunnen terugbrengen met ruim twee seconden!
Op naar Assen waar we gaan proberen deze afstraffing recht te zetten.

22-23 jul - Chimay (B)

In het weekend van 22 en 23 juli waren we te gast in het Belgische Cimay: ons favoriete stratencircuit. De twee races van dit weekend tellen mee voor het Open Belgisch Kampioenschap, niet geheel onbelangrijk met onze Belgische bakkenist Gunter Verbrugge.

In de eerste kwalificatie moesten we enkele ronden ons geserviced motorblok inrijden en kijken of alles technisch in orde is. Na deze wat spannende ronden zette we gelijk de snelste tijd op de klok, een prima prestatie in het 30 spannen tellend internationale veld. In de tweede kwalificatie rijden we in de stromende regen, wat we nodig hebben voor motorische verbetering!

Alles tip top in orde beginnen we zondag rond de middag aan de eerste race. Wel spannend, want het wegdek was nog nat. Vanaf poleposition starten we goed, maar ook de snelle F2-spannen zijn bij deze weersomstandigheden in hun element.
Enkele ronden nemen we een afwachtende houding aan en volgen vanaf plaats drie. Berekend met het opkomen van het lange snelle stuk nemen we de leiding en die geven we tot aan de finishlijn niet meer af. Colin Nickholson met Ilse de Haas behalen een mooie 2e plaats.
In de 2e race is het weer nat en tricky! Een goede start en we zijn weer onmiddelijk in gevecht met vier andere spannen. Uiteindelijk nemen we weer heel doordacht na enkele ronden de leiding. Daarna rijden we onze race op safe en eindigen weer op de hoogste plaats van het podium. Het verschil met de twee dames op de tweede plaats was minimaal! Even nog gezegd hebbend dat deze twee de snelste dames zijn in het zijspancircuit. Ze raceten namelijk op een 6e plaats in de GP op het Isle of Man!

Een fantastische dubbele zege en met nog 1 raceweekend te gaan en met 42 punten voorsprong eerste in het OBK.

8-9 jul - Zolder (B)

In Zolder waren we druk met de afstelling van de vering en de banden. Maar na de tweede kwalificatie hebben we alles prima op de rit en mogen we starten vanaf de zevende startplaats. Een goede startplek in een sterk veld van 21 spannen.
Een geweldige start brengt ons in de eerste bocht op de vierde plaats die we al vrij snel weer moeten afgeven als twee snelle mannen ons op het rechte stuk voorbij komen. Daarna bouwen we de wedstrijd erg goed op en houden we de rondetijden erg strak rond de 1.43 tot het laatste rondje. In de laatste ronde op het snelle stuk boven de sacramentsheuvel gaan we buitenom bij Schroder, en liggen we op plek 4. Ook rijden we in die ronde de snelste tijd van onze race: een prima 1.42 die wij nog nooit hebben gereden op het circuit van Zolder. Een fantastisch resultaat dat de concurentie weer ver achter ons laat muv Streuer/Daalhuisen die een tweede plaats weten te behalen.

Met hoge verwachtingen beginnen John en Gunter met ondersteuning van erg veel supporters en sponsoren aan de tweede race. Gezien het verloop van de eerste race zijn John en Gunter ervan overtuigd dat er meer in zit. Helaas waren we bijna vergeten dat het hier gaat om een mechanische sport waar je kunt uitvallen en dit gebeurde helaast tijdens de warm-up ronde. Daarmee is de race voor ons over!
Uit onderzoek blijkt dat er een bout bij het krukaslager van de drijfstang afbrak, wat er voor zorgde dat deze door het motorblok naar buiten stak.

Op naar Chimay voor het Belgisch kampioenschap waar we onze eerste plaats in het kampioenschap moeten verdedigen.

27-28 mei - Mettet (B)

Voor het Belgisch kampioenschap reden we op het circuit van Mettet. Een circuit van slechts 2,1 kilometer lang en wat vanaf de hoge taluten helemaal kunt zien. Een unieke situatie dat er voor zorgt dat er vaak veel publiek komt kijken.

Op zaterdag rijden we twee qualificaties die prima verlopen. Dit resulteert in een snelste tijd. Op zondag mogen we dus starten vanaf pole. Erg belangrijk is de start omdat het circuit erg kort is en omdat het in tegenstelling tot de meeste circuits linksom gaat.
Op zondag starten we bij extreme temperaturen de eerste race op het heetst van de dag. Een goede start en meteen laten we zien dat we de snelste zijn en nemen na twee ronden al een voorsprong van vijf seconden op het span op tweede plaats. De racepace is goed en met een voorsprong van 27 seconden op de nummer twee, Team Bertrand, winnen we de race.
De tweede race starten we ook goed met ditmaal Bertrand in onze kielzog. Dit gaat tien ronden mooi gelijk op maar de laatste vijf doen we er een tandje bij en is heeft Bertrand op de eindstreep tien seconden achterstand. Een geweldige prestatie van het gehele team maar met name van onze geweldige fitte bakkenist Gunter.
Bedankt allemaal en weer kunnen we 50 punten bijtellen in een klassement van het Belgisch Kampioenschap dat we nu aanvoeren. Ook zijn we weer aardig wat leuke Belgisch fans rijker!

12-13 mei - Nurburgring (D)

Altijd geweldig om op een mooi circuit te zijn en voor de Nurburgring geldt dat zeker. Een circuit dat alles in zich heeft: hoge snelheid, hoogteverschil, korte en snelle bochten en wegverkantingen die niet altijd logisch zijn.

In de vrije trainingen op vrijdag moesten we onze de weg zoeken, maar na drie vrije trainingen lukt dit al aardig. Op zaterdag met de qualificaties zetten we al snel een verrassende vierde snelste tijd op het pitbord. In de tweede qualificatie gaan echter twee snelle Duitse teams aan ons voorbij.
Op zondag starten we vanaf de zesde plaats en na een erg spannende race met veel strijd en wisselingen rijden we op de vijfde plaats. Voor ons gaan Rocher en Gurck met elkaar in gevecht en gaan samen in de fout zodat wij op de laatste podiumplaats terecht komen. Een hard bevochten en wel verdiende geweldige derde Plaats.
De tweede race verloopt bijna identiek aan de eerste met het verschil dat we meteen in het begin van de race al op plaats vijf rijden. Deze behouden we en zo finishen we.
Een fantastisch weekend en met afstand het best presterend Nederlands team in een sterk internationaal veld.
Wederom een sterk staaltje teamwork! Bedankt.

6-7 mei - Hengelo (NL)

Het prachtige circuit in hengelo is een moeilijke voor ons, zo blijkt uit het verleden...
Op zaterdag zetten we in de eerste kwalificatie een prima snelste tijd, en die snelle tijd wordt in de tweede qualificatie niet verbeterd waarmee een pole position op zondag een feit is.
Al vroeg gaan we de eerste race rijden. Na de verkenningsronde en de warm-up lap vertrekken we vanaf pole met de een perfecte start. In enkele ronden hebben we een gat geslagen naar de rest van het veld. We zetten deze trend door tot drie ronden voor de finishvlag. Op dat moment maakt John een stuurfout en rijden we van de baan. Een poging om de race te hervatten hadden we beter niet kunnen doen, want een ronde later vliegen we met een blokkerend voorwiel weer met 200 km/h van de baan. Rommel van de kapotte stroomlijn veroorzaakte het blokkerende voorwiel. Dit had grote impact dit op het gehele team en de zijspan.
De mannen van het team gaan onverstoorbaar en met enorme deskundigheid aan de slag met de zijspan terwijl Gunter en ik compleet veslagen in de camper schuilen en steun zoeken bij elkaar en onze familie.
In enkele uren herpakken we ons allemaal en tegen de avond staat de zijspan er weer raceklaar bij. De tweede race is voor ons een bijzondere en nog nooit was de druk voor Gunter en John zo hoog. We starten wederom perfect en winnen gecontroleerd deze tweede race!

15-16 april - Croix en Ternois (FR)

Het eerste raceweekend was een succes. We hebben twee races verreden in het Franse Croix en Ternois. Deze gelden voor het Open Belgisch Kampioenschap, niet geheel onbelangrijk voor onze Belgische bakkenist Gunter Verbrugge. Bij koude werden twee qualificaties verreden op zaterdag die voor ons resulteerde in een pole-positie. Na onze voorbereidingen en afstellingen tijdens onze voorjaarstraining in het Franse Val de Vienne, was alles en iedereen in opperste staat!
Er werden twee races verreden op zondag onder koude maar gelukkig droge weersomstandigheden.
In beide races hadden we een goeie start en maakten we meteen in het begin al het verschil. Uiteindelijk twee zeges met een grote voorsprong op Team Bertrand, die als tweede over de finish kwam.

Een fantastische start van ons seizoen en nu op naar Hengelo.

Voorjaarstraining

De voorjaarstraining in het Franse Val de Vienne was dit jaar extra bijzonder. We zijn er natuurlijk om onze compleet vernieuwde RCN zijspan te testen en af te stellen. Het gehele team is hierbij aanwezig met als extra de fabrieksondersteuning van Colin Nickelson (RCN Factory). Het weer is fantastisch de gehele week wat de sfeer natuurlijk ten goede komt.
Ontzettend veel werk heeft er in geresulteerd dat we goed aan het seizoen kunnen beginnen. Ook ziet de zijspan er weer fantastisch uit en zijn onze sponsors mooi aangebracht op het zijspan, in de tent de banners en de aanhanger.

Sidecar racingteam Smits is gemotiveerd en rijder en passagier zijn fitter en meer gedreven dan ooit, zeker nu het ook veel beter gaat met Jef Verhagen die met ons vorig jaar op het einde van het seizoen geblesseerd raakte. Door Patrick zijn fantastische foto's en die vind op je zijn website GasOpDieLollie.com.

Seizoen 2017

Derde in de BENECUP

Zaterdag 28 januari hebben we onze 3e plaats met bijbehorende beker opgehaald in het Belgische Lummen. Een middag waarop veel prijzen werden uitgereikt, zowel nationaal als internationaal.

Zondag 29 januari

Op deze middag werd in Partycentrum De Mona terug gekeken op raceseizoen 2016. Veel pech heeft ertoe geleid dat we veel wedstrijden hebben moeten missen, hetgeen erin heeft geresulteerd dat we weer naast de Nederlandse kampioenstitel grepen. De wedstrijden die we reden zijn allemaal op het podium gekomen. Mooie momenten zijn dus afgewisseld met minder mooie.

Voorbereiding 2017

In de winter hebben we bij RCN Factory een nieuw chassis gebouwd en alles staat weer prima op de rit. Veel verbeteringen en vernieuwingen zijn weer doorgevoerd wat ons betere tijden en prestaties moet gaan brengen in seizoen 2017.

26 maart

Testweek in het Franse Val de Vienne zal nodig zijn om alles weer af te stellen. Ook hebben we nog wat te sleutelen aan onze vertrouwde yamaha R1 motoren. Tevens zullen veel raceuren ons weer in het ritme brengen.

We hebben er zin in en we gaan ervoor! Warning: MagpieRSS: Failed to fetch http://www.knmv.nl/rss.aspx/feed/motorsport (HTTP Error: Bad curl (/usr/bin/curl), can't fetch HTTPS) in /var/www/vhosts/demona.nl/httpdocs/magpierss/rss_fetch.inc on line 238


Nieuws van de KNMV

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/vhosts/demona.nl/httpdocs/smitsracing/sr/nieuws.php on line 34

Racekalender 2018

19-23 mrtTrainingsweek op het circuit Val de Vienne (FR)
27-29 aprOschersleben (D)
IDM/ONK
5-6 meiHengelo (NL)
IDM/ONK
6-8 julZolder (B)
IDM/ONK
27-29 julSchleiz (D)
IDM/ONK
24-26 augLausitzring (D)
IDM/ONK
7-9 sepAssen (NL)
IDM/ONK
28-30 sepHockenheim (D)
IDM/ONK

Andere sites